Főoldal
Termék katalógus
Klímakarbantartók
Diagnosztikai eszközök
Futóműállító berendezések
Klímakarbantartók
Oktatás - Tanfolyamok
Vizsgasori eszközök
Emelő berendezések
Gumiabroncs szerelők
Kerék kiegyensúlyozók
Kompresszorok
Féktárcsa/fékdob eszterga
Injektor vizsgáló, tisztító
Prések, hidraulikus kisemelők
Tuning - Chiptuning
Hideg indítók, akku töltők
Teljesítménymérő Próbapad
Kenéstechnika
Füstgáz elszívók
Nagynyomású mosók
Felnijavító Berendezések
Elektromos Próbapadok
Karosszéria Javító berendezések
Rugó összenyomó
Automataváltó karbantartó berendezések
Mérőműszerek
Gumis segédanyagok
R1234yf - Járműklíma hűtőközeg
Kérjen ajánlatot a termékre.
Egyszerre több termékre is tud ajánlatot kérni, kérjük gyűjtse össze az érdeklődésést felkeltő termékeket az Ajánlatkérő kosárba.
Jelenleg nincs termék az Ajánlatkérő Kosárban
 

Az EU új jogszabálya értelmében 2011. január 01.-ét követően csak olyan új gépjárművet lehet jóváhagyatni, amelynek a klímarendszere R1234yf hűtöközeggel működik.


Az autógyárak a korábban jóváhagyott típusú járműveket 2016 decemberéig forgalmazhatják az R134a típusú hűtöközeggel, ezután a határidő után nem lehet járművet az R134a hütőközeggel gyártani.

A rendelet alapján az új R1234yf típusú környezetbarát gáz fokozatosan váltja fel a hagyományos R134a hütőközeget, és lessz egy hosszab időszak amikor az autószervizeknek egyidejűleg kell foglalkoznia mind a két kütőközeget használó klímarendszerekkel.

Gyakran ismételt kérdések az új R1234yf hűtőközeggel kapcsolatban


Miért kell az új hűtőközeget használnom?

Az EG/706/2007-es szabvány arra kötelezi a járműgyártókat, hogy új hűtőközeget használjanak járműveik légkondicionáló rendszereiben, 150 egység alatti GWP (globális felmelegedési potenciál) értékkel. 2012. január 1-jétől az új bevizsgálású járművek az M1 kategóriától (személygépjárművek, a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 üléssel) egészen az N1 kategóriáig (legfeljebb 3500 kg megengedett tömegű haszongépjárművek) a 4-es GPW értékkel rendelkező, R1234yf hűtőközeget használhatják légkondicionáló rendszereikhez.

A fenti kategóriákba tartozó járművek egészen mostanáig R134a hűtőközeget használtak, melynek GWP értéke 1430 egység, és emiatt erősen környezetszennyező hatású. Az új gáz fokozatosan veszi majd át az R134a helyét, melyet a gyártók 2017-ig használhatnak a régebbi típusú járműveiken.

 

Miért pont az R1234fy?

Környezetvédelmi szempontból az R1234 nagyságrendekkel kisebb üvegházhatású gáz mint a jewlenleg használt R123a.
Műszaki oldalról nézve a közeg hasonló hűtéstechnikai tulajdonságokkal bír, mint az R134a. Nagyságrendileg megegyező rendszernyomással és rendszerfelépítéssel, így nem okoz lényeges költség növekedést a járműgyártók számára.
Az R1234-nek sajnos van néhány negatív tulajdonsága is. Ezek közül a két legfontosabb: az új gáz gyúlékony és mérgező, ezért teljesen új PAG olajat, diagnosztikai eljárásokat és töltőberendezéseket igényel.

 

Milyen Változások szükségesek a műhelyekben az új klímagázzal kapcsolatosan ?

A klímarendszerek karbantartása során a szerelőknek nagy változásokkal kell majd szembenézniük, beleértve egy hosszú időszakot is, amikor a két hűtőközeget egymás mellett használják. Emiatt elengedhetetlen a meglévő eszközök mellet új eszközök beszerzése az R1234yf gáz szabályos kezeléséhez.

Az új hűtőkozek új üzleti lehetőséet is jelent, mivel egyedi tulajdonságai szükségessé teszik a járművek klímarendszerének gyakori karbantartását, és ellenőrzését.

Azok a szerelőknek, akik naprakészek szeretnének maradni, két lehetőségük van:

  • Két különböző klímatöltő- és karbantartó állomást tartani műhelyükben
  • Egy klímatöltő- és karbantartó állomást tartani műhelyükben, mely egyszerre képes kezelni mind a két hűtőközeget.

Nem túl veszélyes az új hűtöközeggel való munka?

Az új R1234fy gázzal való munka mindenképpen nagyobb odafigyelést igényel mint a jelenlegi hütőközeg, de amegfelelő eszközök használatával és a biztonsági előírások betartása esetén nem veszélyesebb vele a munka mint az elődjével.

 

Miben különböznek az új gázhoz készült klímakarbantartó gépek a korábbiaktól?

Az új gépek már az új gázzal való munkához szükséges, a korábbinál sokkal szigorúbb biztonsági előírások szerint készültek.

Az új gépek szigorúan figyelnek a szivárgások megakadájozására, a mérés pontossága nagyságrendel nagyobb a korábbinál, a lefejtés hatékonysága 98% feletti, a szellőzás hatásfoka sokkal nagyobb mint korábban. A gépek figyelnek a különböző hűtőközegek keveredésének megakadájozására, a biztonsági rendszerek sokkal fejlettebek.

 

Hogyan ismerem fel az új klímarendszert, és a hozzá való hűtőközeget?

Az új R1234yf gázt használó rendszer nem tölthető újra a korábbi, R134a gázzal! Amellett, hogy szabálytalan, rendkívüli módon veszélyes is. Figyelembe véve az új R1234yf gáz átlagos gyúlékonyságát, az új hűtőközeg egyéb anyagokkal vagy gázokkal összekeveredve veszélyes elegyeket alkothat, amit a karbantartás során folyamatosan kerülni kell.

- Az R1234yf töltőtartályai eltérnek a régebbi R134a típusúaktól, fehér címkéik piros vagy kék szélűek. A címkék az adott jármű gépkönyvéhez, illetve a csomagtartó alatt található címkékhez hasonlóan a tárolt hűtőfolyadék típusáról, és mennyiségéről adnak tájékoztatást.

- Az R1234yf töltőnyílásai különböznek az R134a-tól, illetve méretük is eltérő.

Az új típusú hűtőközeghez használható TEXA klíma karbantartó berendezések felszerelhetőek hűtőközeg elemző eszközzel, annak érdekében, hogy teljesen kizárható legyen a tévedés.

 

Munka az új hűtőközeggel

Az új R1234yf a „közepesen gyúlékony" kategóriába tartozik, emiatt használatakor, illetve raktározása és tárolása esetén pontos méréseket kell végezni. Az alábbi munkavédelmi előírások alapján kell eljárni a műhelyben az új hűtőközeggel történő munka során.

  • Tűz kialakulásának megakadályozása érdekében a műhelyt óránként minimum egyszer, illetve szerelőaknában történő munka esetén minimum háromszor teljesen át kell szellőztetni.
  • A hűtőközeg tartályokat a hőforrásoktól, illetve a gyúlékony alkatrészektől távol kell tartania; a tartályokban levő nyomásnak tilos túlmelegedés hatására emelkednie.
  • Nem végezhető hegesztés a karbantartás miatt felnyitott légkondicionáló rendszerek közelében a hűtőközeg pára, és a hűtőközeg lerakodások hatására fellobbanó lángok elkerülése miatt.
  • Kerülje a bőrrel való érintkezést: az égési sérülések elkerülése érdekében viseljen védőszemüveget és (fluoreszkáló-rugalmas anyagokból készült) védőkesztyűket.